Miten pukeutua joogatunnille

Oletko menossa elämäsi ensimmäiselle joogatunnille? Ehkä olet peräti lähdössä joogaretriitille – joko kotimaassa tai ulkomaille asti? Saatat olla huolissasi siitä, miten pärjäät. Moni uskoo yhä, ettei voi alkaa joogata, koska ei koe olevansa kovinkaan notkea tai liikkuva. Joogaaminen ei kuitenkaan edellytä notkeutta, eikä haittaa lainkaan, vaikka et taipuisi yhtä hyvin kuin muut osallistujat tai opettaja. Tärkeintä on kuunnella omaa kehoaan ja tehdä mahdollisimman hyvä harjoitus omien rajojensa puitteissa. Se, että vieruskaveri yltää pussaamaan polviaan tai että takana oleva pääsee omin voimin käsilläseisontaan, ei tee sinusta sen huonompaa joogaajaa. Ensikertalaisen kannattaa mennä alkeistunnille, missä asennot ja liikesarjat opetetaan kädestä pitäen. Joogassa voi rikkoa itsensä, jos tekee liikkeet väärin. Siksi opetus on paikallaan – varsinkin joogan alkumetreillä. Kokeile eri joogatyylejä, niin löydät itsellesi sopivan. Mikään ei tietenkään estä harrastamasta useita erilaisia joogatyylejä, esimerkiksi sekä fyysistä astangajoogaa että restoratiivista, syvävenyttelyyn perustuvaa yin-joogaa. 

Jokaiselle löytyy sopiva jooga! Monet miehet eivät koe olevansa kovin taipuisia – heille on suunnattu äijäjooga. Raskausajan jooga on omiaan odottaville äideille, jotka tahtovat joogata turvallisesti, mutta valmistaa mieltään ja kehoaan synnytykseen. Erkkajooga on kuntouttavaa joogaa kehitysvammaisille. Tuolijooga sopii liikuntarajoitteisille ja vanhemmille ihmisille, jotka eivät pysty istumaan polvillaan tai risti-istunnassa. Ilmajoogaa harrastetaan katosta riippuvissa silkkiliinoissa. Hot jooga -tunnilla tila lämmitetään, mikä tuo harjoitukseen lisää tehoa ja syvyyttä. On olemassa myös saunajoogaa, metsäjoogaa, tantrajoogaa ja esimerkiksi jooga nidraa: 20 minuutin pituisen jooga nidra -harjoituksen sanotaan vastaavan neljän tunnin unta. 

Toinen aloittelevan joogaajan huoli saattaa liittyä pukeutumiseen. Miten pukeutua joogatunnille? Voiko sinne lähteä tavallisissa verkkareissa, vai pitääkö hankkia heti kunnon varusteet – oma joogamatto, joogahousut, joogasukat ja läjä joogatoppeja? 

Joogavaatteiden on tärkeä olla joustavia

Nainen joogaa

Joogavaatteiden tärkein ominaisuus on joustavuus. Joogatunnille voi pukeutua miten ikinä haluaa, kunhan vaatteet ovat joustavia, eivätkä tee oloasi epämukavaksi. Aloittelija voi mainiosti ilmaantua paikalle verkkareissa ja lyhythihaisessa paidassa. Paita voi olla teknistä kangasta, jolloin se kuivuu nopeasti, tai hengittävää puuvillaa. Sukkia joogatunnilla ei käytetä, ja joogamatonkin voi lainata tai vuokrata joogastudiolta tai kuntosalilta. Jos olet menossa kansalaisopiston joogatunnille, kannattaa varmistaa, tuleeko jokaisen tuoda oma matto mukanaan. Edullisin joogamatto maksaa marketissa noin kymmenen euroa, ja se riittää alkuun mainiosti. Kun kehityt ja siirryt haastavampiin harjoituksiin, tahdot ehkä uuden maton – mahdollisimman liukumattoman ja kestävän. Laadukkaasta matosta saa maksaa muutaman kympin, mutta tällainen matto kestääkin kovaa käyttöä ja usein myös konepesua vuosikausien ajan. 

Ennen pitkää tahtonet ostaa asianmukaisia joogavaatteita, ainakin joogahousut. Joogahousuissa on korkea vyötärö, jotta ne pysyvät hyvin paikoillaan, ja painamattomat saumat. Joogahousut ovat hyvin joustavia, joten ei ihme, että moni käyttää joogahousuja aamusta iltaan – myös työpaikallaan. Esimerkiksi mustat joogahousut sopivat lähes tilanteeseen kuin tilanteeseen, mutta tarjolla on myös toinen toistaan kauniimpia värejä ja kuvioita. Housuissa saattavat esiintyä yhtä aikaa kaikki sateenkaaren värit! Värien käyttö ei todellakaan ole kiellettyä, sillä kauniit värit tuovat lisäiloa joogaharjoitukseen. 

Joogatunnin paidaksi käy mikä tahansa paita, mikä ei nouse ylös asennoissa, mitkä tehdään pää alaspäin. Puuvillapaita saattaa jäädä hikoillessa märäksi – teknisestä kankaasta valmistettu urheilupaita tai -toppi on siinä mielessä parempi. Loppurentoutuksen ajaksi voit vetää yllesi minkä tahansa villapaidan, puseron tai viltin. Naisten kannattaa hankkia kunnolliset urheiluliivit, mitkä tukevat rintoja aktiivisenkin harjoituksen aikana. Joissain joogatopeissa on sisäänommeltu liiviosa. Pienirintaiselle tämä voi olla tarpeeksi; isorintainen laittaa alle urheilurintsikat ja saa näin parhaan mahdollisen tuen rinnoilleen.

Ihonmyötäisissä joogahousuissa ja hengittävässä paidassa voi osallistua mille tahansa joogatunnille. Saatat kuitenkin huomata, että moni pukeutuu hot jooga-, astanga- ja yin-tunneille erilaisiin vaatteisiin. Hot joogassa on niin kuuma, että monilla miehillä on yllään vain shortsit, ja naisilla on lisäksi joko pelkät urheiluliivit tai hyvin lyhyt paita niiden yllä. Myös astangatunnille saatetaan pukeutua melko niukasti, sillä hiki tulee varmasti virtaamaan. Yin-tunnilla vietetään jopa viisi minuuttia samassa asennossa. Monilla on päällään pitkähihainen pusero ja villasukat koko harjoituksen ajan, ja housuiksi voi halutessaan laittaa löysät haaremihousut.